Wielokierunkowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna (WISE)
to indywidualny program studiów poszerzony o przedmiot Tutoriale mający na celu zintensyfikowany, wielowymiarowy i zintegrowany rozwój studenta realizowany poprzez cykl indywidualnych spotkań.
Oferta skierowana jest do studentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia (trzy ostatnie semestry 4-6) oraz studiów stacjonarnych drugiego stopnia (dwa ostatnie semestry 3-4).
Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego, studia w formule WISE może rozpocząć 15 osób na studiach pierwszego stopnia i 10 na studiach drugiego stopnia.
Studenci otrzymują indywidualną opiekę tutorską oraz sami decydują o planie studiów, wybierając przedmioty spośród wszystkich dostępnych w danym semestrze w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. System tutoriali został zapoczątkowany na uniwersytetach Oxford i Cambridge.
Przedmiot Tutoriale realizuje ogólnoakademickie efekty kształcenia w zakresie:
- WIEDZY: rozwój wiedzy studenta z zakresu jego indywidualnych zainteresowań akademickich.
- UMIEJĘTNOŚCI: krytycznego myślenia, krytycznej analizy tekstu, syntezy, logicznego wnioskowania, formułowania argumentów i kontrargumentów, komunikacji pisemnej i werbalnej.
- KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: samodzielność myślenia, refleksyjność i autorefleksyjność oraz odpowiedzialność społeczna.
Wymienione umiejętności i kompetencje są bezcenne najpierw w efektywnej współpracy studenta z tutorem, a w długookresowej perspektywie w budowaniu właściwych i etycznych relacji społeczno-gospodarczych.
WISE ma na celu nowoczesne i interdyscyplinarne kształcenie elit. Podstawową zasadą funkcjonowania WISE jest relacja mistrz – uczeń.
Odbudowanie rangi relacji „mistrz – uczeń” sprawi, że studiowanie będzie „…to czas smakowania zdobytej wiedzy, niespiesznych poszukiwań, snucia refleksji, odnajdywania połączeń między ideami i faktami, szukania praktycznych zastosowań naukowych odkryć. W czasach pośpiechu i edukacji, która gubi swój sens, to prawdziwa oaza i ratunek dla studenta, nauczyciela, dla uczelni. Mocną stroną tutoringu jest również jego dydaktyczna skuteczność i długotrwałość efektów. W metodzie tutorskiej spotyka się akademicki etos (poszukiwanie prawdy, wspólnota mistrza i ucznia) z naukową skutecznością” [www.tutoring.edu.pl/tutoring_definicja_innowacyjna_metoda,s.46]
Sposobem budowania tej więzi jest zapewnienie studentowi stałej opieki certyfikowanych tutorów, którymi są pracownicy badawczo-dydaktyczni Instytutu Finansów UEK.
Wielokierunkowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna w Instytucie Finansów UEK – kliknij tutaj aby pobrać.
Zespół tutorów w Instytucie Finansów:
- dr Sylwia Krajewska – koordynator WISE
- dr Katarzyna Mikołajczyk – zastępca koordynatora WISE
- dr Katarzyna Chłapek
- dr Maciej Cycoń
- dr Izabela Emerling
- prof. UEK dr hab. Mateusz Folwarski
- dr Ewa Grabowska–Kaczmarczyk
- dr Krzysztof Jonas
- dr Krzysztof Kil
- dr Marta Kornafel
- dr Katarzyna Maj-Serwatka
- dr Renata Papież
- prof. UEK dr hab. Maria Płonka
- dr Małgorzata Snarska
- dr Paweł Zieniuk
Z ramienia Władz Instytutu WISE nadzoruje:
Dyrektor Instytutu Finansów Prof. UEK dr hab. Elżbieta Kubińska
Pytania dotyczące WISE proszę kierować na adres:
wisewfip@uek.krakow.pl
Szanowni Państwo
Trwa rekrutacja do Programu UEK Honours „WISE”,
do której zapraszamy obecnie
Studentów wszystkich kierunków studiów stacjonarnych w ramach studiów II stopnia, którzy w październiku rozpoczną 3 semestr studiów lub – w przypadku studiów 3-semestralnych – 2 semestr studiów.
Termin złożenia aplikacji do 25 września 2025 roku!
II stopniu studiów spośród osób,
Program daje Studentom wiele możliwości, w tym stanowi unikatową, indywidualną i elitarną ścieżkę rozwoju.
Udział w programie poza czerpaniem radości, daje także możliwość odkrywania siebie i swoich talentów, nie tylko naukowych.
Program trwa trzy ostatnie semestry na studiach I stopnia i jednolitych studiach magisterskich i nie wymaga żadnej zmiany w realizowanym programie studiów (daje jedynie taką możliwość).
Tak ocenia program Pola Filipowicz – Studentka biorąca udział w ostatniej edycji:
„Program ten pozwolił mi na rozwinięcie się w zakresie umiejętności zarówno analitycznych jak i interpersonalnych, a indywidualne podejście tutora motywuje do osiągania ambitnych celów i podejmowania nowych wyzwań.”
Link do rekrutacji:
https://cjk.uek.krakow.pl/blog/tutoring_akademicki/rekrutacja/
Zapraszamy,
dr Katarzyna Chłapek
dr Sylwia Krajewska
Instytutowi Koordynatorzy ds. Programu UEK Honours „WISE” – Instytut Finansów
Regulamin WISE
- Pobierz regulamin (PDF, 1,87 MB)
test
Adiunkt w Katedrze Rachunkowości Finansowej na Wydziale Finansów i Prawa UEK. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Doktor nauk ekonomicznych. Doktorat obroniła na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jest certyfikowanym specjalistą ds. controllingu oraz certyfikowanym i akredytowanym tutorem, członkiem SKwP oraz ISDRS. Autorką licznych publikacji naukowych i uczestniczką wielu szkoleń. Zamiłowanie do pracy dydaktycznej zaowocowało pogłębianiem wiedzy z zakresu tutoringu w Programie Akredytacji Tutorskiej w Collegium Wratislaviense oraz udziałem w szkoleniach doskonalących dla nauczycieli akademickich w ramach projektu UEK HUB – Uniwersytecki hub dydaktyczny, w szczególności w modułach z zakresu praktyki i zastosowania case study oraz nauczania partycypacyjnego i problemowego.
Uważa, że od absolwenta uczelni wyższej wymaga się nie tylko wiedzy merytorycznej, ale także kreatywności, elastyczności kompetencyjnej, przedsiębiorczości, dobrej organizacji własnej pracy, sprawnego komunikowania się, czy odporności na stres. W tym aspekcie bardzo ważne staje się podniesienie rangi kompetencji miękkich w szkolnictwie wyższym.
Realizacja celów długookresowych wymaga harmonii i równowagi w obszarach naukowym i rozwojowym, dlatego na tutorialach proponuje formułę tutoringu akademickiego (naukowo-rozwojowego), która z założenia powinna skutkować rozwinięciem: krytycznego myślenia, potrzeby samodzielnego poszukiwania prawdy, sztuki wypowiedzi pisemnej i ustnej, wrażliwości na wartość pracy intelektualnej.
Obszary zainteresowań:
- rachunkowość zarządcza i controlling,
- osobista i organizacyjna zrównoważona karta wyników,
- raportowanie finansowe i niefinansowe,
- behawioralne aspekty rachunkowości,
- aktywizujące metody nauczania przedmiotów z obszaru rachunkowości,
- tutoring rozwojowy i naukowy.
test2
test4